Svemoguća igračka

Leti po sobi, ljuti se, govori, iako napravljena od plastike bez problema komunicira i pokazuje emocije. O kome je riječ? Na prvu bi zaključili da je riječ o nekom djetetu – ali djeca ne mogu letjeti po sobi! Pa tko je to onda?

Radi se o igrački. I to ne onoj koju donesemo kući kad izađemo iz dućana, već o onoj koju naša djeca bez daha gledaju na TV reklamama kako izvodi vratolomije. Oduševljeno upijaju sve što „svemoguće igračke“ mogu na reklami, uvjereni da je sve to istina. Privučeni tim magičnim svijetom – što mogu poželjeti, nego da budu dio njega! Da budu dio ekipe koja ih poziva na igru, druženje, daje im osjećaj kako i oni mogu biti „svemogući“.

Pomno birane riječi u reklamama dopiru do njihov male, ali snažne podsvijesti, potičući u njima želje za posjedovanjem stvari koje im nisu potrebne.
Sigurno ste uočili kako se u reklamama o proizvodima namijenjenim curicama, uglavnom pojavljuju curice u ulozi majka ili se ističe važnost njihovog izgleda i imidža. Vrlo često se pojavljuju u društvu prijateljica s kojima izlaze, zabavljaju se, cool su i prihvaćene – upravo jer konzumiraju proizvod koji se reklamira.

S druge strane, reklame namijenjene dečkima uglavnom obiluju akcijskim scenama u kojima se vrlo često ističe agresivnost. Apelira se na njihovu muškost, snagu, brzinu, moć, status u društvu, a koji se postižu kao i kod cura – konzumiranjem proizvoda koji se reklamira.

U svijetu su pokrenute brojne inicijative kojima se nastoji regulirati/ograničiti promoviranje proizvoda namijenih djeci. Jedna od inicijativa bila je  i da se smatra neetičnim sudjelovanje psihologa u pripremi reklama za djecu, tj. korištenje znanstvenih spoznaja o dječjoj podsvijesti, kako bi se kreirale reklame koje će ih poticati na kupnju određenih proizvoda. Druge inicijative su usmjerene na zabranu reklama usmjerenih na djecu u dobi ispod 13 godina.

I mi podržavamo ovakve inicijative, svjesne činjenice da djeca u ranoj dobi teško mogu shvatiti kako svijet reklama funkcionira i nositi se s velikim pritiskom koji kroz medije dopire do njihovih malih glavica, ali i u svakodnevnom životu.

Budimo realni, potpuno zaštiti ih ne možemo, ali ono što možemo je o tome razgovarati.

Slijedi nekoliko savjeta:

  • kad kupite igračku usporedite njezine performanse, s onima koje se reklamiraju – pokažite djetetu kako igračka s reklame, kod kuće ipak nije tako „svemoguća“
  • objasniti mu na koji način funkcionira svijet reklama i kojim tehnikama se koriste marketinški gurui kako bi utjecali na odluke ciljne skupine o kupnji
  • na konkretnim primjerima objasnite što se htjelo postići s određenim reklamom, na što apelira, zbog čega su kao glumci odabrane osobe točno određene dobi i u točno određenom okruženju/situacijama
  • saznajte od svoga djeteta kako doživljava reklame koje su u fokusu njegovog interesa i što one za njega znače – kako percipira poruku koja se šalje.

Osobne financije, financijska pismenost, zaštita potrošača - testiraj svoje znanje www.hife.hr.