Djeca i poduzetništvo

Brojni teenageri završavaju srednju školu i upisuju fakultete ne znajući puno o poduzetništvu. Među njima ima puno kreativaca i genijalaca koji imaju potencijala i genijalne ideje za pokrenuti svoj vlastiti posao. Možda su prepoznali pravu priliku, ali nemaju dovoljno vještina – njih treba naučiti.

Mladi su, neopterećeni, imaju znanje, energiju i entuzijazam, samo ih sustav treba prepoznati i pravilno usmjeriti. Pri tome mislimo prvenstveno kroz obrazovanje o poduzetništvu, povezivanje škola sa poduzetnicama koji mogu podijeliti s njima svoja iskustva, kroz programe financiranja start-up kompanija, radionice, učiniti dostupnu literaturu koja na jednostavan način obrađuje teme iz poduzetništva i u kojoj se koristi jezično prilagođen stil, uzrastu djece u osnovnim i srednjim školama…

U Republici Hrvatskoj pokrenute su aktivnosti na nacionalnoj razini koje bi, ukoliko budu realizirane, trebale rezultirati implementacijom nacionalnog programa obrazovanja o poduzetništvu u školama. Postoje pojedinačni programi i inicijative koji su već realizirani, kao npr.:

  • Dječji tjedan poduzetništva “
  • “Poslovanje vježbovne tvrtke”
  • poduzetnički inkubatori otvoreni u okviru obrazovnih institucija
  • programi cijeloživotnog učenja…
     

Mi se iskreno nadamo da će ovakvih inicijativa biti sve više i da će novi naraštaji stečenim znanjima i vještinama doprinijeti gospodarskom razvoju RH. U EU i SAD poduzetništvo je već integrirano u njihove nacionalne obrazovne sustave, čemu se i mi nadamo u bliskoj budućnosti.

Naime već nakon osnovne škole dijete donosi životno važnu odluku, u kom smjeru se želi dalje obrazovati i razvijati. Zar ne bi do tada već trebalo imati, koliko toliko, jasnu sliku kako funkcionira tržište rada i koje su njegove mogućnosti?

 Sjetimo se samo koliko u Hrvatskoj imamo vrhunskih inženjera elektrotehnike i računarstva, liječnika, arhitekata, diplomiranih inženjera građevinske struke i da ne nabrajamo dalje. Da li ste se ikada zapitali koliko su oni tijekom školovanja:

Učili o poduzetništvu, prednostima i nedostacima rada za sebe ili rada za nekog drugog?
Koliko su bili stimulirani da usmjere svoju kreativnost i genijalne ideje u razvoj vlastitog businessa?
Koliko su učili na primjerima iz stvarnog života, njihovih kolega, danas poduzetnika, koji su svoju ideju i znanje pretvorili u vlastiti posao i kako su u tome uspjeli?
Da li su išta naučili o izradi poslovnog plana, postavljanju ciljeva, marketingu, preuzimanju rizika u poslovanju, društveno odgovornom poslovanju…
 

Složit ćemo se u tome – vrlo malo ili čak ništa.

Čak se i u medijima posvećuje malo pažnje pozitivnim poduzetničkim pričama, a nažalost previše onima u kojima je poduzetništvo dovedeno u negativan kontekst. Poduzetništvo je nešto više od aktivnosti osnivanja vlastitog poduzeća. Ono je proces u kojem se za društvo stvara dodana vrijednost i u širem kontekstu treba biti gledano. Ima svoju ekonomsku, ali i društvenu i socijalnu vrijednost.

Iskreno se nadamo promjeni u ovom segmentu jer smo svjesni da je izlazak iz gospodarske krize usko povezan s gospodarskim oporavkom, a njemu značajno mogu doprinijeti kompanije koje će uvesti inovacije i povećati konkurentsku prednost na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini.

Stoga sugeriramo da dijete educirate o poduzetništvu i date mu mogućnost da prepozna pravu priliku, ostvari svoju ideju i pokrene vlastiti posao. Dozvolite mu da pokuša. Možda baš u vašem domu odgajate novog Steve Jobsa ili Bill Gatesa, na čijim počecima je postojala samo dobra ideja.

 

Osobne financije, financijska pismenost, zaštita potrošača - testiraj svoje znanje www.hife.hr.